Tips Membeli Komputer



1. sebelum membeli computer anda perlu menyiasat cirri-ciri yang diperlukan iaitu RAM, kelajuan memproses, keupayaan grafik, ruang cakera keras dan sebagainya.
2. Pilih kedai yang khusus, kedai barangan elektronik, rangkaian jualan, pembina berdasarkan perkakasan dan khidmat yang anda perlukan.
3. Beli hanya apabila anda benar-benar perlu. Tidak kira berapa lama anda menunggu untuk mendapatkan tawaran harga yang terbaik, dengan ciri-ciri yang sama, harganya akan susut dalam jangkamasa enam bulan.
4. Buat keputusan ciri-ciri yang anda perlukan berdasarkan apa yang akan anda buat dengan computer itu nanti. Jika untuk mereka grafik, bunyi dan video, anda memerukan lebih banyak RAM.
5. Jika anda memerlukannya untuk membuat banyak kerja yang "computational" (contohnya mencari pengkalan data yang besar atau menonton video), anda memerlukan pemproses yang berkuasa hebat.
6. Buat keputusan jenis kompter yang anda perlukan, sama ada anda memerlukan computer riba atau computer meja.
7. Pilih jenama komputer berdasarkan kualiti, harga dan khidmat bantuan teknikal yang ditawarkan.
8. Pilih pemproses (AMD atau Intel Celeron atau Intel Pentium3/4), kelajuan, RAM dan hard disk, tidak lupa juga saiz skrin.
9. Pastikan ruang pemacu cakera yang anda perlukan bagi memberi lebih ruang untuk perluasan atau peningkatan keupayaan computer anda pada masa kan datang.
10. Dapatkan system pengoperasian, seperti windows, anti-virus dan word processing, spreadsheets dan pengkalan data.
11. Pilih jangkamasa jaminan atau khidmat yang diliputi berdasarkan keperluan anda.
12. Tidak kurang pentingnya, anda juga mestilah sentiasa mngambil tahu perkembangan terkini teknologi dengan membaca ulasan tentang produk melalui majalah atau internet.
13. Anda tidak perlu RAM yang banyak untuk tugasan mudah seperti word processing melainkan untuk gaming dan steaming video.

0 comments: